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I don't understand how to create passing notes in a melody.

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Hi !

I bought Synfire Pro. 

I don't understand. 

- I put the chords in the arrangement. 
- I put the notes in the musical phrase. 
Some notes don't match. 
I've attached the notes highlighted in red and the musical score I want to reproduce. 

Please help me.
Patrick.


Wed, 2025-11-26 - 03:23 Permalink

The HVCIPBR coloured letters allow you to change the types of notes that the figure segment represents. Try to see if changing the segment gets you the note you need, if not, then you need to add a more complex chord to the harmony that includes the note you are looking to add, also the interpretation parameter has control over which notes get rendered, failing all that, you can use the 'P' note type which forces a note but ignores the underlying harmony, usually used for unpitched material. Suggest you read the manual and give it time, you're in for a bit deep learning curve. To be honest I don't use synfire to exactly manipulate every single minutiae, instead to me it's more like a firehose of ideas that you shape until you have a something you can further manipulate in a DAW, if you really need to make those atomic changes.

Wed, 2025-11-26 - 07:15 Permalink

Thank you very much for your explanations. 
I was able to do what I wanted. 
My interface is in French and the manual is in English. 
It's difficult for me, 
I'll look for a way to translate it into French. 
It's true that it's complex; 
I have a lot to learn. 
 

Thanks again.

Wed, 2025-11-26 - 08:44 Permalink

To be honest I don't use synfire to exactly manipulate every single minutiae, instead to me it's more like a firehose of ideas that you shape until you have a something you can further manipulate in a DAW, if you really need to make those atomic changes.

Yes. That's the intended workflow. Even more so now that we have DAWproject export. 

But you can also do a lot of fine-tuning in Synfire after Harmony has settled. Select a weak voice leading strategy with the Interpretation parameter (or use one of the melodic/solo presets).

Chords are a statistical simplification. It is rare that a chord is played as such, or at the notated position. If your melody plays a 9th at the onset of a C Major chord, you need to use C(add9) as the chord (or use a very weak voice leading).

Fri, 2025-11-28 - 10:08 Permalink

Bonjour,

Patrick.

Synfire n’est pas du tout un outil d’aide à la composition musicale. Il n’est ni efficace ni adapté à cette tâche. Vous ne pourrez pas avec ce logiciel maîtriser facilement avec toute la précision souhaitée chaque note à tout moment. Toutes les informations nécessaires devant être accessibles en un coup d’œil au compositeur, vous ne les aurez jamais (jusqu'ici). Ou d’une manière inutilement compliquée, chaotique et parcimonieuse. La hauteur, la durée, la position, la vélocité, l’articulation, le sens de la note (rapport de la note à l’accord, à la tonalité, à la basse, à la gamme d’accord, l’intervalle harmonique ou mélodique avec la note suivante ou précédente, etc.) sont absents ou difficilement accessibles lors de l’édition des notes. 

S’il s’agissait de cuisine, Synfire ne vous aide pas à cuisiner vous-même vos propres plats. Vous lui commandez plutôt, comme dans un restaurant ou un fast food, plus ou moins à l’aveuglette, le plat qu’il cuisinera pour vous selon des algorithmes stéréotypés sur lesquels vous n’avez ni la main ni la compréhension. Avec ce logiciel, vous ne composez donc pas de la musique, mais cliquez des cases de formulaires et priez que le résultat vous plaise. Vous pouvez ainsi commander au logiciel de produire de la musique sans rien connaître de la musique ni rien en vouloir connaître. Si, c'est votre orientation, grand bien vous fasse.

La logique musicale veut que les notes comme les fréquences dans le spectre occupent une position fixe, ce que reflètent la partition, le piano roll, le code MIDI, la facture des instruments. C’est le sens des notes qui varie au cours de la progression d’accord. Or, la représentation « Symbole » de Synfire va à l’encontre de la logique musicale, puisque le symbole des « Figures » confond la note et son sens dans une même représentation étagée verticalement sur des lignes horizontales. Par exemple, C3 va se trouver sur différentes lignes selon qu’il est la fondamentale, la tierce, la quinte, etc., de l’accord, ou une note de la gamme ou hors gamme, selon divers paramètres, etc. Ce qui rend la lecture et l’écriture des intervalles harmoniques et mélodiques inintelligibles et impossible, la maîtrise par soi-même de la conduite des voix dans ce type de représentation graphique mal conçue, conçue sans respecter la logique musicale. L’information de hauteur relative est donc absente et le graphique trompeur. C’est l’erreur fondamentale des développeurs de Synfire, à mon avis. Elle empêche ce logiciel d’aider quiconque à composer vraiment de la musique, puisque l’essentiel y est mal conçu, et même absent. Ils ajouteront donc une surcouche (un ersatz de piano roll où l’on ne peut rien modifier) qui compliquera encore la saisie des notes en multipliant les fenêtres. Tout devient dès lors très pénible pour l'attention. Ils sont dans une impasse vu le nombre d’IA, un clic et une symphonie, qui pousse comme des champignons, et les efforts insurmontables exigés de l’utilisateur pour un résultat moindre.

Toutefois, vous pouvez toujours l’utiliser comme générateur de notes contraintes à une progression d’accord prédéfinie. J’ai fait la mise à jour, d’ailleurs, par masochisme sans doute, ou plutôt j’ai cessé de le considérer comme outil d’aide à la composition. Ainsi, il me génère des « idées » brouillonnes que je corrige, développe ou abandonne ailleurs (RapidComposer, Bitwig, Cubase).

Bonne chance à vous.

Fri, 2025-11-28 - 11:56 Permalink

Il est bien sûr difficile d'utiliser un outil pour quelque chose pour lequel il n'a pas été conçu. Il existe de nombreuses méthodes et façons de composer de la musique, qui ont toutes leur raison d'être. Ce n'est pas parce qu'elles s'appellent toutes « composition » qu'elles sont directement comparables entre elles.

Avec un programme de graphisme vectoriel, par exemple, il n'est pas possible de peindre au niveau des pixels avec un pinceau. Cela implique deux méthodes fondamentalement différentes pour créer une image. Ce n'est pas parce que l'on préfère peindre au pinceau plutôt que de créer des modèles 3D que l'autre méthode est moins bonne.

Synfire a été conçu pour permettre d'explorer de nombreuses variations d'une idée vague, parmi lesquelles on peut ensuite choisir celle qui nous fait avancer. Il n'est pas particulièrement adapté à l'écriture musicale note par note de manière conventionnelle.

Les figures et les symboles sont des algorithmes (ou des fonctions). Ils ne visent en aucun cas à remplacer les notes. Ils décrivent les positions de départ (degrés, intervalles, positions) dans le contexte musical actuel et les mouvements relatifs qui s'y rapportent. Le fait que leur signification change constamment au cours d'un morceau de musique est voulu.

Il ne s'agit en aucun cas d'un manque de logique musicale. Bien au contraire. La logique est le fondement même qui permet aux algorithmes de générer des notes concrètes. Les différents types de symboles définissent cette logique de manière très explicite.

Il ne peut donc y avoir de notes avec des hauteurs fixes dans ce système. La pensée lors de la composition n'est pas absolue et concrète, mais fonctionnelle et abstraite.

Je comprends tout à fait qu'une telle approche indirecte et fonctionnelle ne convienne pas à tout le monde. Pour ma part, par exemple, la programmation algorithmique avec Opus Modus est un peu trop abstraite et technique à mon goût.

Mais si l'on adhère à cette façon de penser et que l'on utilise l'outil comme prévu, on peut vraiment s'amuser et trouver de nouvelles approches auxquelles on n'aurait pas pensé autrement.

(Mon français scolaire est un peu rouillé, mais j'espère que c'est compréhensible.)

Fri, 2025-11-28 - 12:02 Permalink

Indeed, it is not possible to check each note individually, but this has the significant advantage that you do not have to go through the hassle of composing note by note.

What kind of music do you want to make?

You already have MIDI files of your previously composed music, right? Import them into a library and try to bring your original composition to life in Synfire :-)

Make it a project here on the forum.


 

 

Fri, 2025-11-28 - 12:43 Permalink

I can relate to what hdx is struggling with. 

Sometimes I find myself in a similar situation when I have a prototype in Synfire that works great and I want to add exactly the melodies I have in my head (coincidentally, I am currently doing this as we speak). Most of the time transposing the symbols or changing their type works fine. But sometimes it's hard to figure out why Synfire doesn't choose a particular note over another.

But hey, this is exactly the moment when you export to DAW and do the note-by-note finishing there. Synfire saved me (at least) a week of manual writing and fiddling to get this prototype (I would have never come up with these unexpected harmony turns myself). So where's the problem with spending another hour in the DAW to finally finish it?

Fri, 2025-11-28 - 14:05 Permalink

Hello everyone! 

Thank you so much for all your help. 

Here's what I've been able to do. 

- I created a melody in my DAW.
- I imported it into Synfire Pro using a "Drums" preset. 
My melody imported correctly with all the notes I wanted. 
Now I can create my harmony in the palette and arrange the orchestration. 

I want to make epic orchestral music. 
I'll post my project on the forum when it's further along. 

Thanks again to everyone!

 

Fri, 2025-11-28 - 14:53 Permalink

Chords are a statistical simplification. It is rare that a chord is played as such, or at the notated position.

I wonder if this could be elaborated in a bit more detail.   It's something I still feel quite fuzzy on.

Let me put the question this way -

Say I have defined   a)  a named chord (e.g.  A7#9)    and  b) a specific figure  (e.g. 4 ascending notes of a specific pattern in the figure editor)

What happens next as a result of rendering?

IOW, what is the process that determines what I will actually hear as output from Synfire?

Fri, 2025-11-28 - 15:17 Permalink

"Statistical" here means that you rarely hear the full chord. For example, you may have multiple melodies running over the chord, some of which don't even play a note while the chord is in effect (chords may change as fast as every beat).

A chord is only heard with all notes sounding if you write symbols that do exactly that, e.g. a vertical chord segment with "Complete Chord" checked in the inspector. In pop music, R&B, EDM, piano music, you do that more often than with music based on counterpoint and melodies.

In the library "Example Piano" you find a pool "Counterpoint Soft" (last phrase) which is entirely melodic counterpoint. You don't hear a single chord. 

(That phrase is also a great example how easy-to-draw symbols can create beautiful melodies that otherwise would be very laborious to compose manually)

Fri, 2025-11-28 - 16:07 Permalink

Oh, and it also means that in tradition analysis, when you label a score with chords, the instruments do not necessarily play the entire chord (nor parts of it all the time).